≡ Menu

Societăți întredeschise

Trebuie să ne lovim de fiecare dată cu capul de vreun zid al istoriei, pentru a pricepe că istoria merge rareori în linie dreaptă.

N-ar fi rău să înţelegem rostul cucuielor pe care le dobândim în această orbecăială spre mai bine. Deseori, părem a nu înţelege nici măcar lucruri mai simple.

Drumul de la societatea închisă la cea deschisă nu este atât de scurt cum ne amăgiseră entuziasmele de  după căderea  Zidului. Nu este nici pavat doar cu bună-credinţă; nici cu suficient know-how. Un stadiu al evoluţiei este ceea ce am numit cândva ”societate întredeschisă”.

Dacă punem mâna pe carte, aflăm ce au descoperit alţii înaintea noastră. De pildă – uneori, de la un regim autoritar sau dictatorial la democraţie se trece prin stadii de genul celor numite democradura şi dictablanda. S-a scris mult şi despre  ”illiberal democracy” (vezi Farred Zakaria, de exemplu).

În funcţie de proporţia ingredientelor, uneori  suntem subiecţii unei democraţii fragile; alteori – ai unei dictaturi blânde. 

În România post-decembristă persistă democraţia originală. Indiferent cine a inventat brandul, acest tip de democraţie rămâne nefericitul numitor comun al celor ce oferă produsul. Prin ofertanţi înţeleg puterea politică.

Calea societăţii civile spre maturizare nu poate fi foarte diferită de traseul democraţiei spre stabilitate. Şi un parcurs şi celălalt ne oferă nenumărate dezamăgiri.

Sclipitori teoreticieni ai democratizării se comportă asemeni oricărui trepăduş autocrat. “Câini de pază” ai societăţii se transformă în dulăi flămânzi şi formează o haită ori alta. Dacă o ţinem tot aşa, se va ajunge să politizăm şi orfelinatele – orfanul unora merită un pat mai bun decât orfanul altora.

Dacă ajungem acolo, cum tot am publicat, cândva, o carte intitualată Absurdistan – o tragedie cu ieşire la mare, poate voi scrie încă una: România – o tragedie prin politizare.

E greu de oferit remedii tandre acestor ”maladii de creştere”. După ce nu mai sunt doar ”de creştere”  şi s-au cronicizat, aceste maladii sunt cele ce fac legea în cetate.

Eu, unul, nu sunt pregătit să accept — nici măcar virtual – traiul într-o asemenea cetate.

Indiferent dacă în sala tronului se află o minte strălucită sau doar un cucui al istoriei.

 

  • Ioan Costea

    O usa intredeschisa nu e mai degraba o usa semiinchisa? Da, asa cred, ca o populatie bolnava civic nu trece nici printr-o usa larg deschisa (a democratiei). Sau trece de-a busilea. Si, iertat sa-mi fie, dar ma tem ca “democratia originala” de la noi nu este decat o harababura originala in sos de coruptie. Remedii? Nu vad decat indemnul eliadesc de a ne rodi fiecare destinul, hai sa zicem sa (re?)facem societatea civila cate unul, cate unul…

  • Vasile Gogea

    Nu, nu trebuie sa ne lovim cu capul de nici un fel de zid! S-ar putea sa para derutant ce spun: cei care “merg drept” nu se lovesc cu capul de nimic, SUNT LOVITI IN CAP!
    Din pacate, limbajul “poetic”, apoi limbajul”politic” au fost (si sunt) asimilate limbajului “dominant” (am putea spune, al puterii!).
    Daca tot ne amintim de niste carti publicate “cindva” (dar ce timp!), apoi dati-mi voie sa amintesc de o carte care m-a “smintit”: “Adaptarea la realitate”. Pentru ca suntem in zi de “martisor”, iata citeva rinduri ale “reporterului” de la “Martisor” (cred ca sunt peste treizeci de ani de la intimplare):
    “Iesim din casa cu incaperile goale si parchetul proaspat dat cu Palux. Iesim prin spate si-mi dau seama ca totul, absolut totul nu-mi evoca decit absenta lui Arghezi de-aici, de la Martisor. Nu e o vina a casei memoriale, e ceva ce tine numai si numai de mine, cel care ocolesc astfel de muzee.”
    Exact asta doream sa spun: nu exista “iesire la mare” din asemenea muzee!
    “Vaporul” unuia “merita” un “doc” mai bun decit al altuia. Totdeauna.
    “Osciorul ” necesar se va gasi totdeauna!

  • Dorin Tudoran

    @ Ioan Costea

    Indemnul cred este justificat.

    Si in cazul “schimbarii” stam la fel -- prin “nevoia schimbari” intelegem sa se schimbe toti ceilalti; noi ramanem cyum am fost.

    Si in cazul “nevoi de normalitate” -- la fel. Toti clamam nevoia de normalitate, dar cad vine vorba sa ne coportam normal (decent), fugim, ca dracu’ de tamai, de… normalitate.

    Stim de la JPS ca “Ceilalti sunt Infernul”. Sigur, cert — noi suntem Paradisul…

    Si, uite asa, Purgatorul arata cum arata…

  • Dorin Tudoran

    @ Vasile Gogea

    Multam pentru comentariu.
    N-am uitat de fotografie.
    O voi folosi in jur de 11 martie, ziua de nastere a…

  • shadowabroad

    Tot ce conteaza este sa “invatam” ceva. Si nu sa ne “izbim periodic” pe motiv de “surzenie”. Incat incet ne punem si noi pe picioare. Incet, lent, fara sa ardem “etapele” dar normal spun eu pt o societate care a avut o mentalitate impusa zeci de ani si apoi exemple “morale” in general de toata jena.

  • Dorin Tudoran

    @ shadowabroad

    Asta-i partea cea mai grea — invatatul.
    Cum datul de lectii este mult mai usor, invatatul e mereu datoria “celorlalti”. Noi ne ocupam exclusiv cu “predatul” sau “meditatul altora…”

  • Domnule Tudoran.

    Desi multi spun ca revolutie (eu ii zic lovirutie mi se pare mai aproape de adevar) a in vins comunismul in realitate comunismul a invins romania in special social .

    Omul nou a fost creat prin inversarea valorilor , prin impostura, prin mizeria (si nu numai morala ) in care ne place sa ne balacim.

    UItati-va la “societatea civila” Foarte vocala in opozitie dar degraba preocupata de “alibiuri” atunci cand ajunge la ciolan. Cu atat mai mult cu cat propabvaduiesc ca doresc democratie dar nu asa nu pentru catei.

    Acum la “putere” in Romania se afla impostura , ipocrizia, dublul standar si de ce nu marlania.

    PArca avea dreptate poetul national cand spune :sa dam foc la puscaria si la casa de nebuni

  • shadowabroad

    Mda
    Suntem foarte tari la “teorie” doar ca “praftica”(reminiscenta de termen din liceu de la “praftica agricola”) ne omoara continu.

  • Dorin Tudoran

    @ Virgil

    Cunosc suficient de bine situatia societatii civile din Romania. Continuu sa lucrez direct cu una din organizatiile neguvernamentale din tara.

    Am scris — de prea multe ori — despre “palmasii” societatii civile si “mandarinii” societatii civile, despre fractura dintre ei.

    Societatea civila per se nu a ajuns niciodata la putere. Atunci cand Puterea a inclus cu mult mai multi reprezentanti ai societatii civile ca inainte lucrurile n-au mers cum se sperase din multe, foarte multe motive. Unul dintre ele — esential am crezut eu atunci; o cred si azi — au fost frictiunile ce au aparut si dezvoltat intre “civicii” societatii civile si cei ce devenisera, prin accesul la putere, “politicii” societatii civile.

    De aceste frictiuni — exacerbate si de presiunea presei (recunosc, eu insumi am fost mai dur decat ar fi trebuit in acele momente) — au profitat cei ce pierdusera teren. Si l-au recuperat.

    S-a mai produs un fenomen — unul natural. Primele “promotii” de voluntari, de entuziasti au… imbatranit, si-au facut familii, au trebuit sa puna supravietuitul inaintea entuziasmului etc.

    Valurile urmatoare de entuziasti si cvasi-voluntari au venit pe un val general de suspiciune fata de ceea ce se intelege prin societate civila. Excesele, erorile unor lideri ai societatii civile au atras dupa ele blamul asupra intregii societati civile.

    Sunt multi cei care fac o treaba extrordinara in organizatiile ce intra sub notiunea-umbrela de societate civila, s-a produs o profesionalizare, o institutionale a eforturilor. Nu suficienta, nu stabila, dar perceptibila. Dar va lua timp pana cand increderea in demersul lor atat de important se va consolida.

    Dublul standard, da, este o problema fundamentala. Pana nu se iese din “securistul tau e rau, al meu e bun” etc, impasul nu poate fi depasit.

    In sfarsit, sunt impotriva apelurilor, memorilor, comunicatelor care spun “In numele Societatii Civile”. Nimeni nu poate vorbi in numele intregii societati civile. Nu exista un asemenea mandat. Chiar si atunci can numeroase organizatii semneaza un document il fac in numele lor, in numele acelei parti a societatii civile pe care o reprezinta, dar nu in numele INTREGII SOCIETATI CIVILE.

    E o discutie prea lunga pentru un blog personal.

  • Domnule Tudoran,
    desii sunt “toma necredinciosul si gica contra” detaliile pe care le ati dat aici sunt mai mult decat acceptate. Intr-adevar ma refeream daca imi acceptati licenta la “mogulii societatii civile” la acei oameni care au virat-o scurt in momentul in care s-au vazut in apropierea ciolanului (nomini odiosa).

    Pe mine de fapt ma deranjeaza mai mult decat dublul standard pretentia ca adevarul meu este mai adevarat decat sa zicem adevarul dumneavoastra si de aici multi se chinuie sa siluiasca logica incercand sa faca din alb negru si din negru alb.

  • Si,in asemenea circumstante,ar trebui sa ma mai mire ca nepoata mea care va incepe in toamna sa studieze la Haga,este decisa sa nu se mai intoarca in Romania dupa ce va termina studiile?
    Majoritatea tinerilor pe care-i cunosc,asta vor :sa plece definitiv,fara a se mai uita in urma.
    Nu ma mir si nu ma indigneaza gandirea lor,ci ma supara faptul ca s-au irosit doua decenii pentru a construi o societate cumva…intr-o rina!
    Se mai poate face ceva,si ce,oare?
    Se perinda la putere si in opozitie tot felul de domni si doamne,unii tineri,altii mai putin tineri,fie ca e vorba de guvernare sau Parlament sau partide politice-nu reuseste nimeni sa impuna un proiect unui partid sau unui guvern sau unui Parlament .
    Sa fie vorba de neputinta,sa fie vorba de nepricepere,sa fie vorba de lipsa unor modele ?
    Si astfel,am impresia ca ne intoarcem,cumva,in timp,la vremea cand nu mai aveai ce spera,chiar daca acum esti liber sa si trancanesti,sa te deplasezi unde vrei pe lumea asta…
    Dar,vorba d-lui Tudoran,cata vreme clamam nevoia de normalitate,dar nu ne comportam normal,sau ne lamentam si atat…

  • Dorin Tudoran

    @ Maria R

    Cata vreme dublului standard practicat acasa i se adauga si damblaua monopolului exportat de unii si importat de altii, foarte multi oameni tineri vor decide sa nu se mai intoarca in Romania.

    Tragedia acestor oameni tineri nu pare a interesa pe nimeni decat in mod enuntiativ: discursuri, eseuri, colocvii, comunicate etc.

  • Trebe sa ai un dezvoltat simt al umorului, cum zicea un baiat dastapt “O tara trista cu oameni veseli”.

    Ca p-aici in Ge e tare plictisitor, se vorbeste doar de statistici, impozite, somaj, PIB, dobinzi, asigurari, pensii, munca. Nu tu o dezbatere publica despre anticomunism, nu tu ceva despre moralitate, nu tu ceva despre “omu nou”. Nici macar despre moguli nu se spune nimic. Bleaah.

  • shadowabroad

    @Neamtule

    nu e adevarat. acum se vorbeste de doamna episcop pe care au depistata cu alcolemie de 1.5% la volan. oops am uitat ca pt matale e ceva normal asta :-p.

    PS. Mai da beau nemtoaicele mai. E adevarat sau fals ? 🙂

  • Umbro, s-a terminat cu ea, nici nu s-a trezit bine ca a si fost data afara. In Ro ar fi fost un bilci la fix, ca a fost facatura, ca i-au pus pilule in apa de spalat pa dinti, ca flacara violeta, ca si ce daca, ca si presu bea.

    Cum ti-am spus, plictisitor!

  • shadowabroad

    @neamtu
    la mine a ajuns ca si-a depus ea demisia dupa ce a stat de vorba cu cele 4 fete ale sale :-p. Matale erai treaz cand era vb de ea sau incercai sa o depasesti :-p.

    PS. Si am vazut ca se imbraca si in mov deci “flacara” or avea si nemtii aliodorii lor deh.

  • @) Dorin Tudoran

    Ca Romania nu e o democratie liberala, o societate deschisa, e clar, ca nu mai este nici o democratura e la fel de clar. Cred ca termenul “intredeschisa” e potivit, numai ca, im mod foarte ciudat, desi au trecut 20 de a ani de la inceputul deschiderii, am ramas cu usa aproape la fel de lipita de canaturi…

  • fiara

    Partizanat politic fundamentalist, organizatii bidon ale societatii civile, “haite de caini de paza ai societatii”, coruptie si talharie la nivel inalt care sfideaza orice inchipuire etc., se manifesta copios si in Italia, Franta, SUA, Grecia, Egipt, India, Brazilia, Argentina, Israel… Unde sunt “societati deschise”? Spre care “mai bine orbecaim”? Spre CIVITAS SOLIS a lui Campanella?

  • Florin Iaru

    @Vasile
    Ce răspuns şi bun, şi istoric, şi înţelept, şi socioantropo-logic! Şi cuminte!
    Ehei, dacă ne-am apuca să judecăm -- toţi -- după principiului lovitului în cap!… cred că am merge şi mai departe, şi mai repede.
    @Dorin
    Însă principiul uşilor întredeschise este bun. Nu oricînd, nu oriunde, dar mai peste tot în restul lumii. Ca să mă explic (dacă mă pot explica), e ca şi cum ai da democraţia pe mînă unei populaţii canibale. Sau tribale. Hai să ne gîndim acum ce s-a-ntîmplat cu democraţia oferită în stare brută populaţiilor africane. Avem de a face cu 50 de ani de masacre. O fi bine, o fi rău? Orice, numai bine (binele nostru, european), nu.
    Ca să nu fiu acuzat că m-am dus peste mări şi peste ţări, hai să comparăm democraţia norvegiană sau suedeză cu cea italiuană sau greacă. Apropo de aia greacă, ce dezastru majoritar!

  • Dorin Tudoran

    @ Fiara

    Prin “spre mai bine” inteleg miscatul dinspre comunism spre ceva in care toti am sperat ca e mai bun. Si este. ca nu este ce ar trebuisa… fie, este altceva.

  • Dorin Tudoran

    @ Florin Iaru

    Referitor la democratia din Grecia. Am mai povestit acest lucru. Este real. S-a intamplat in anii dictaturii:

    La o receptie diplomatica, un ambasador occidental, cam arogant, l-a intrebat pe cel mai mare istorcial Greciei cam asa:

    “Domnule profesor, ce se intampla cu tara dvs.? Tara dvs. care a inventat democratia…”

    Batranul profesor a zimbit si a raspuns cam asa:

    “Excelenta, se pare ca dupa ce am inventat democratia, am exportat atat de multa, ca noua nu ne-a mai ramas nimic…”

    Aviz exportatorilor si importatorilor de… democratie.

    Pantofi poti exporta si importa. Democratie, ba!

  • fiara

    @Dorin Tudoran

    Multumesc!

  • Goe

    D-le Tudoran, cu toata consideratia si cu toata moderatia, in spiritul si in limitele unei exprimari decente, as dori sa va atrag atentia (…)

  • Dorin Tudoran

    @ Goe

    Mai usurel cu “atrasul atentiei”…

    Mai intai puneti mana si cititi ce am scris — chiar si in ziarul pe care-l mentionati — despre editorialistul pe care-l mentionati si pe urma mai vorbim.

    Pana atunci…

  • Dorin Tudoran

    @ Goe

    Regret, dar nu ma puteti convinge nici sa consult blogul lui Adrian Nastase, nici sa va public aberatiile pe blogul meu.

    V-am dat o sansa, ati ratat-o.

    Incercati la Adrian Nastase — poate aveti mai mult noroc.

    De-aici incolo, vorbiti de unul singur.

  • mihai rogobete

    Nu-i cu nimic originală aserţiunea că lumea şi noi înşine suntem după cum gândim, feed-back-ul completând că gândim, sau, mai întreg spus, mentalizăm precum este lumea, depăşind astfel primul impas al gândirii marxiste: disociaţia materialism-idealism. Fără a putea fi socotită filozofie, datorită indisponibilităţii sistemice a reprezentării sale în fapt entelehice, învăţătura marxistă sacralizează polaritatea ideatică, (ideologică şi doctrinară), dematerializând realitatea -- marxismul este idealist, nicidecum materialist precum se pretinde. Şi asocial, prin tribalismul instituţionalizat de mentalul maniheic specific. Disociind lumea prin dematerializarea uniformizatoare tipică Comunei pimitive, o polarizează pentru început în inamicii şi amicii „ideii”, apoi, în cei care au puterea ei şi cei care nu.
    Dualismul marxist este un ciot al recrudescenţei mentalităţii maniheic-tribale, din vâltoarea istorică a trezirii conştiinţei naţionale, neîntâmplătoare fiind activarea şi aplicarea sa în colectivităţile preponderent rurale – dualist softate. Şi cum bolşevismul însuşi a ruinat totalitarismul, majoritarismul periclitează democraţia.
    Totalitarist, (comunist sau fascist) este aşadar spiritul tribal, tranşant, intolerant, exclusivist şi intransigent.
    Când partidele politice declară ritos că raţiunea lor este lupta pentru acumularea puterii şi nu pentru democratizarea acesteia, când subdezvoltarea polarizează societatea cocoţând şefii de trib în rol de elite, istoria se repetă fiindcă aşa o gândim.

  • Vasile Gogea

    Cred ca avem un concept pentru “societati intredeschise”; daca nu ma insel, Hannah Arendt l-a teoretizat prima, apoi s-au ocupat de el si regretatii Monica Lovinescu si Virgil Ierunca (cu aplicatie directa la situatia “originala” a democratiei in Romania) -- este vorba despre “democratura”.

  • Dorin Tudoran

    @ Vasile Gogea

    Da; se trage din “democradura”.

  • Din fericire nici eu nu accept traiul din Romania, lipsa de civilizatie, de cultura, de etica, politica este prezenta peste tot, dar am realizat acest lucru poate prea tarziu, influentele fiind prea mari, controlul asupra poporului fiind prea apasator, desi noi ar trebui sa-i controlam pe ei, noi fiind adevarata putere, pe care din pacate nu stim sa o folosim. Te astept pe blogul meu sa schimbam pareri.

  • Dorin Tudoran

    @ Goe

    Spuneti:

    “…dar sa stiti ca blogul lui Adrian Nastase va viziteaza pe d-voastra. Blogul. As zice ca va adulmeca. Si are si motive. De-aia va si da, din cand in cand, de exemplu. Dar ce va pasa?”

    Goe,

    Incep sa cred ca ori vorbesti serios ori esti pus serios pe sotii. Dati-mi un link, sa vad si minunea asta: dl Adrian Nastase ma da de exemplu!?!

    Vrei sa spui, banuiesc, de exemplu … negativ.

  • Dorin Tudoran

    @ Radu Humor

    Ii transmiteti lui Goe:

    “Sunt in aceeasi situatie cu tine.

    Adevarul doare si e alungat pana si de pe un blog pe care-l credeam
    a avea un necesar rol de restabilire a unor adevaruri.

    Numai ca indivizi ca DT au incetat de mult sa fie liberi
    Presteaza la greu sub comanda”

    Interesant.

    Iata si o mostra de “adevar” de tip Radu Humor:

    “2. A preferat sa paraseasca postul de presedinte al Consiliului stiintific cu care-l onorase Marius Oprea , spre a-i facilita Nanobocului sa intre cu bocancii in IICR ( daca era un nume ca Dorin Tudoran nu indraznea sa faca acest lucru, dar el a tinut cu URSul ).”

    Radule, chiar ai (h)umor! Ce dracu fac astia de la SRI? Sa ajungi tocmai tu sa le explici ca a) sunt omul URS-ului si b) ca dl Boc tremura, ca varga, in fata mea.

    lasa-i, domne, sa munceasca, sa-si castige painea -- nu le mai da adevarul mura-n-gura astora de la “servicii”!

    Ce n-ai inteles este ca sunt, de fapt, omul dlui Emil Boc. Na, acum s-a restabilit intregul “adevar”. Si pentru asta, iti ramanem recunoscatori pe veci!

  • farfuridi

    Politizare vs depolitizare. Surprize, surprize …

    Inainte:

    Premierul a numit 11 personalitati ale societatii civile, care au format board-ul. Aceste personalitati l-au ales pe presedintele institutului.

    Deci: Premier -- Societate civila -- Presedinte IICCR.

    Vi se pare ca avem politizare ? Mie nu.

    Acum:

    Premierul numeste direct presedintele institutului. Tot premierul numeste presedintele board-ului stiintific. Tot premierul, la recomandarile presedintelui stiintific, numeste 14 personalitati ale societatii civile.

    Deci:
    Premier -- Presedinte institut;
    Premier -- Presedinte board stiintific;
    Premier (+ Presedinte stiintific) -- Societate civila.

    Vi se pare ca avem depolitizare ? Mie nu.

    Astept cu maxima curiozitate argumentele portocalii.

    Sper sa nu fie de forma:

    Premier portocaliu -- adevar portocaliu -- adevar.
    Presedinte portocaliu -- anticomunism portocaliu -- anticomunism.

    Daca vor fi de forma de mai sus, atunci, ca protest, nu voi mai bea suc de portocale. Ma voi rezuma la sucurile de fructe.

  • Dorin Tudoran

    @ farfuridi

    Ced ca va inselati cand spuneti “… numeste 14 personalitati ale societatii civile”. Cred ca este vorba de “14 personalitati din lumea academica”, sau asa ceva.

    Ca sa nu va framantati degeaba — noua conducere executiva si consiliul au fost deja numite. Aveti putintica rabdare si veti afla.

    Transparenta e pe drum…

  • farfuridi

    @ Dorin Tudoran

    Am gresit. Sorry.

    Cu siguranta, 14 personalitati din “lumea academica”. “Academismul” e doar noul canon, nu ?

    Nu sint framintat. Nici macar curios cine vor fi “academicienii”. Incerc sa inteleg. Atit.

  • Dorin Tudoran

    @ farfuridi

    Canonul, bata-l vina!

    Interesant, nu cu mult timp in urma, chiar ianinte de a fi anuntat oficial ce se hotarase inca de acum un an, cineva — nu spun cine, becher, persoana importanta! -- scria un text despre cum a recitit o carte excelenta despre… canon. Se intampla ca am citit si eu carte si este, intr-adevar, exceptionala. Am zambit doar intrebandu-ma cum de-i veni becherului sa o “reciteasca” si sa scrie despre ea taman acum…

    In privinta membrilor Consiliului Stiintific, nu-mi fac griji: sunt sigur ca numele sunt de prima mana.

  • farfuridi

    @ Dorin Tudoran

    :).

    Da, canonul ! Si becherii.

    … si transparenta care tot vine de vreo 20 de ani. Si nu ne mai gaseste.

  • Dorin Tudoran

    @ farfuridi

    …pai, nu ne gaseste, fiindca nu suntem acasa…

  • Loda

    Un articol bun al unui om normal , domnul Plesu in ,,Adevarul” de azi; presupun ca o sa va placa :
    http://www.adevarul.ro/andrei_plesu_-_opinii/Incompatibilitati_7_217848216.html

  • Mitica

    Ce zicea Volodea in 1976:
    “Capitalismul nu poate fi nimicit prin vagi reverii, prin revolte dogmatice, prin tranzitii bruste si prin studii metafizice. SINGURA MODALITATE DE A DEPASI ACEST STATU-QUO ESTE REVOLUTIA SOCIALISTA, IN CARE CLASA MUNCITOARE, CONDUSA DE PARTIDUL POLITIC REVOLUTIONAR, VA AVEA ROLUL PRINCIPAL.”
    Ce zice Volodea in azi(3 martie 2010):
    “crimele împotriva umanităţii comise de regimurile comuniste sunt imprescriptibile şi trebuie cunoscute, urmărite în justiţie, pedepsite”

    Deci, “Curat imprescriptibile”!

  • Domnule Tudoran

    Canonul ne scuteste de cautari suplimentare privind valoarea de adevar a ceea ce faci (ma refer la canonul academic).

    Tot canonul iti impune anumite restrictii de ordin moral cum ar fi impostura, interzisul calacari peste cadavre si mai ales maniehismul teoriilor Ca sa nu zic de cine nu e cu mine e impotriva mea)

    Aici cred ca nu este vorba de canon sau mai degraba este vorba de un “canon” care a cam suferit o alterare genetica.

  • si ca sa fiu mai precis canonul academic iti interzice sa-i iei locul altcuiva utilizand metode administrative pretinzand ca esti mai bun (chiar in situatia in care este adevarat)

  • Dorin Tudoran

    @ Loda

    Multumim pentru semnalarea articolului.

    Citit-placut-postat!

  • Dorin Tudoran

    @ Mitica

    Aveti dreptate, dar sunt si — pe putin — multe sute de pagini in care acelasi autor a scris pagini excelente de analiza a comunismului.

    O problema este cea a obsesivului (pentru… unii) “ROL PRINCIPAL”.

    O alta problema este cea a cantaririi ori necantaririi cuvintelor:

    -- hotararea presedintelui Traian Basescu de a declansa o condamnare a comunismului a fost una foarte importanta. De aici, insa, la ce spune VT azi, ceva despre “ACT REFONDATOR AL STATULUI ROMANESC” este o distanta…

    Nu stiu ce cuvinte va mai putea folosi VT, cand la Cotroceni va veni un dusman al dlui Basescu pus si el pe refondarea statului romanesc…

  • Forumul de la Neptun

    Ma simt bine intre „ societatea deschisa” ca si concept si „inchiderea care deschide”….Un motiv in plus de restructurare masiva a comentariilor mele in viitor. Vor fi saptamanale, „de week-end „, precum acel seminar de week-end organizat de mine in anul 2004 la sediul Bursei Romane de Marfuri Bucuresti, inainte de apleca in Franta. Vor fi insa mult esentializate, preluand din „vectorii de crestere” ai intregii saptamani anterioare de pe blogul d-lui Dorin Tudoran. Motivatia principala a restructurarii comentariilor : Armonizarea lor cu initiativa „ DIVANURILE TOMITANE 2010 „

    CONTEXTUALIZAREA RESTRUCTURARII COMENTARIILOR :

    ETAPA 1 De la primul blog al d-lui Dorin Tudoran am ajuns la „vectorul forta” alianta UE -- Rusia vs. UE – NATO pentru Romania, Moldova, chiar Transnistria. Deoarece necesitatile tarilor mici nu tin de cine dicteaza politicile globale ci acestea ar trebui sa tina cont de necesitatile tarilor mici…. Din ce in ce mai mult evaluez ca (mai) toate franele ce se opun evolutiei societatilor post-comuniste tin de fostii combatanti ai razboiului rece ( din inertie, din ambele tabere…). Pentru ei ar fi o minune tinerea vesnica in constiinta „prostilor” ( cetateni si tari …) a marilor clivaje dintre Nord si Sud, Vest si Est…., avand in varfurile piramidelor SUA si Rusia, pe langa care graviteaza si UE, Japonia, o situatie mai speciala avand China….Un „spin” civilizational care ar despica aceasta inertie ar putea fi dat de o „alianta contra naturii” ( care natura …., a cresterii continue a dezechilibrelor ? ), in cadrul unei singure tari, confom principiului, un „ sistem , doua ( chiar 3 ? ) tari „….Ce ar impiedica UE, inclusiv cu acordul SUA ( un nou plan Marshall …. ), sa ii dea totusi mana lui „Gorbaciov” ( liderul absolut al „prostilor”…), dupa ce acesta a tinut-o intinsa mai mult de 20 de ani…? Si aproape ca i s-a uscat, de atata asteptare neclintita … Spatiul romanesc poate deveni un TEATRU DE CONSTRUCTIE ( ca alternativa la actualele TEATRE DE RAZBOI perene…). AR FI INSA INCORECT POLITIC….

    ETAPA 2 „ Spinul ” relationarii lui Dorin Tudoran si a lui Paul Goma cu Adrian Marino si ideea acestuia materializata in NOII PASOPTISTI. ( comentariul meu la „ Continua sirul demisiilor din Boardul IICCMER „ : Forumul de la Neptun spune:
    martie 1, 2010 la 22:26 ) . In context, se poate spune ca restructurarea unui sistem global prin reasezarea marilor falii de putere, nu va fi posibila fara efervescenta subsistemelor determinate de acestea….

    ETAPA 3: Institutionalizarea initiaticei „DIVANURILE TOMITANE” si dezvoltarea ei la nivel national in DIVANURILE ROMANESTI urmand ….DIVANURILE GLOBALE….Ref. la esecul de pana acum a capitalismului in Romania, trebuie sa relevam greseala facuta de „prosti” ( nu si de „destepti”, conform Etapei 1….) si evocam cartea „Dinamica capitalismului” a istoricului francez Fernand Braudel, carte prezentata in conferinte publice si in SUA ! Din carte se desprinde ideea principala, neasimilata de sistemul capitalist : economia are trei componente, 1. autoconsumul, 2. schimbul sau economia de piata. 3. capitalismul marilor afaceri in care este implicat si statul. Ignorand autoconsumul rezidual, se poate spune ca economia este si economie de piata si capitalism, NU CAPITALISMUL ARE ECONOMIE DE PIATA ! O confuzie semantica care tine lumea blocata in dezvoltare si dezavueaza chiar esenta economiei de piata, concurenta !. In prefata cartii, istoricul roman Bogdan Murgescu ( fost membru in Consiliul Stiintific al Institutului Revolutiei Romane din Decembrie, contestatar ulterior al lui…), scrie ideea redata mai jos care poate sugera duritatea piramidelor de putere SUA – Rusia, daca nu intervine o restructurare majora in politica globala :

    „ Concluziile cu care se incheie in 1979, cartea lui Fernand Braudel „Civilizatie materiala, economie si capitalism” sunt pilduitoare :
    Pana la urma, a admite fara reticenta distinctia dintre economia de piata si capitalism ar trebui sa ne scuteasca de formula „totul sau nimic” pe care ne-o propun imuabil oamenii politici, ca si cum ar fi imposibil sa pastrezi economia de piata fara a lasa intreaga libertate monopolurilor sau sa scapi de monopoluri fara a „nationaliza” in forta . Daca s-ar cerceta serios si cinstit, n-ar lipsi solutiile economice care sa extinda sectorul pietei si sa puna in serviciul lui avantaje economice pe care si le-a rezervat un grup dominant. Dar dificultatile esentiale nu sunt in acest domeniu; ele sunt de ordin social. Asa cum nu ne putem astepta nicicum ca tarile care sunt in centrul unei economii univers sa renunte la privilegiile lor pe plan international, putem oare spera, pe plan national, ca grupurile dominante care asociaza Capitalul cu Statul si care au asigurat un sprijin international sa accepte jocul si sa renunte ? „

    COMENTARIU FINAL : In spiritul ideilor „ de centru ” de mai sus, se pot evalua intr-un spatiu mai amplu pozitia pro-occidentala a lui Iuliu Maniu, cea pro-rusa a lui Nicolae Titulescu, cea pro-germana a lui Mihail Manoilescu, vizand necesitatea unor lideri politici romani care sa poata comunica in armonie atat cu Vestul cat si cu Estul….Poate ca exista, dar probabil nu (le) dau voie „desteptii” sa se manifeste natural….

  • Dorin Tudoran

    @ Forumul de la Neptun

    Daca mai postati cateva comentarii de felul acesta, risc sa ma vad acuzat ca alcatuiesc un guvern alternativ, cu plan de guvernare dusmanos-pus-la-punct si ambitii de a sari la gatul acelui status-quo asa de drag multora…

  • Dorin Tudoran

    @ Goe

    Goe,

    Nu esti serios (mare, mare, mare surpriza pentru mine!).

    De la:

    “De-aia va si da, din cand in cand, de exemplu. Dar ce va pasa?”

    ai dat-o cotita la:

    “Desigur ca Adrian Nastase, el insusi in persoana este mult mai circumspect si n-o sa scrie prea curand si neconditionat un articol despre d-voastra intru reabilitare-recuperare-preventiva (mai ales dupa ce s-a ars cu Cartarescu) dar sunt sigur ca daca cineva de bine i-ar sugera s-ar gandi serios la varianta asta.”

    Cand te hotarasti daca-i alba ori neagra, da-mi semn. Pana atunci, da-ti un semn de franchete.

    Vorbesti pe mai multe voci, simultan, si asta nu e bine.

  • Domnule Tudoran, mă bucur nespus să vă regăsesc “biblografia”. Tema societăţii întredeschise, sau -- cum zice Traian Ungureanu : statul procedural de drepţi -- este fascinantă, dar cu condiţia să nu fi direct atins. Mulţi din intelectualii vremii cad în eroarea de a încerca să rezolve tot. O aporie nu are soluţii totale. Societatea întredeschisă e precum cubul lui Rubik. La primele tentative de rezolvare, aranjezi o faţă şi strici alte două.

    Ce e de făcut? Nu ne rămîne decît să lărgim întredeschiderile. Dacă se poate, antipolitic. Să renunţăm la a mai căuta soluţiile “holiste” şi definitive. Să ne concentrăm asupra a ceea ce descoperim şi credem că avem competenţa intelectuală să îndreptăm. Rezultatul se va vedea mai tîrziu.

    Ne trebuie oameni cu marote. Numai nebunii cu fixaţii pot schimba ceva. Au avantajul fervorii autoîntreţinute şi imunitatea la ridicol. Cum ar veni, au autonomia obsesiei. Sunt un astfel de maniac. Am descoperit că statul sprijinit pe o societate întredeschisă se foloseşte de reflexele anterioare pentru a limita libertatea cetăţenilor săi.

    Unul din instrumente este (veţi rîde) buletinul de identitate. Dacă v-am făcut curios, vă ofer scurtătura (…). Dacă, nu, nu. Îmi văd de ale mele.

    Toate cele bune!

    Marius Mistreţu

  • raduhumor

    Deci l-ati banat si pe el ?!
    Oare de ce incep sa nu mai mire toate astea ?!

  • victor L

    @ Forumul de la Neptun,
    ce ziceti? e cumva contextualizare?
    Ecuaţia 1
    Omul = mâncat + dormit + munca + distracţie
    Măgar = mâncat + dormit
    Atunci:
    Omul = măgar + munca + distracţie
    Deci:
    Omul – distracţie = măgar + muncă
    Cu alte cuvinte:
    Omul care nu ştie să se distreze = Măgar la muncă

    Ecuaţia 2
    Bărbat = mâncat + dormit + câştig bani
    Măgar = mâncat + dormit
    Atunci:
    Bărbat = Măgar + câştig bani
    Deci:
    Bărbat – câştig bani = Măgar
    Cu alte cuvinte:
    Bărbatul care nu câştigă bani = Măgar

    Ecuaţia 3
    Femeia = mâncat + dormit + cheltuiala
    Măgarul = mâncat + dormit
    Atunci:
    Femeia = Măgar + cheltuiala
    Deci:
    Femeia – cheltuiala = Măgar
    Cu alte cuvinte:
    Femeia care nu cheltuie = Măgar
    Dacă includem ecuaţia 2 în ecuaţia 3, atunci:
    Bărbatul care nu câştigă bani = Femeia care nu cheltuie
    Deci: Bărbatul câştiga bani pentru a nu lasă Femeia să devină Măgar(Postulatul 1)
    Şi: Femeia cheltuie pentru a nu lasa Bărbatul să devină Măgar (Postulatul 2)
    Aşadar, avem:
    Bărbat + Femeie = Măgar + câştig bani + Măgar + cheltuiala
    Atunci, din postulatele 1 şi 2 putem trage concluzia:
    Bărbatul + Femeia = 2 Măgari care trăiesc fericiţi împreună !

    Postulatul de la Junimea: primeaza…

  • Dorin Tudoran

    @delaepicentru

    Da, m-ati facut curios. Am fost, am citit. Altii se pot duce si singuri acolo, asa ca nu le dau “scurtatura”.

    Nu sunt sigur ca doar “nebunii cu fixatii pot schimba ceva”. Ma rog, pot, dar nu sunt sigur ca pot schimba lucrurle in mai bine…

Next post:

Previous post:

WP Admin