≡ Menu

OPORTUNISM. GARGARĂ. ESCROCHERIE. (IV)

Photo-blog-7-150x150[1]Proprietatea termenilor, batista pe țambal și apa în piuă

Înțeleg că la clubul de gândire În Linie Dreaptă, dna Anca Cernea este un fel de prima inter pares. De aceea am decis să citesc câte ceva din contribuțiile Domniei Sale. Nu am început cu rânduri dedicate mie. Am început cu lucruri mult mai serioase.

În pofida multor studii remarcabile și a sistematizării bibliografiilor aferente, interbelicul românesc rămâne o serioasă piatră de încercare chiar și pentru cercetători cu foarte multă experiență.

“Anotimp” contorsionat, marcat de opțiuni ideologice de la surprinzătoare la stupefiante, împănat cu traseisme și cedări de toată rușinea, interbelicul românesc a fost tălmăcit și, mai ales, răstălmăcit în chip și fel, în funcție de interesele unor “părți interesate”.

Anii ’30 sunt dintre cei mai agitați. De curând, istoricul Lucian Boia reamintea: “Perioada anilor ’30 e cea mai contrastantă din istoria României“

*

În anul 2010, dna Cernea semnează un text în două părți intitulat “Eliade din 1937, intelectualii de azi şi realitatea: piloţii orbi”.

Pentru cercetătorii interbelicului și ai jurnalisticii lui Mircea Eliade, Piloții orbi este o piesă foarte cunoscută, atârnând greu în tolba extremismului de dreapta.

Dna Cernea mărturisește:

“Pentru mine, una, care nu cunoşteam acest text – si chiar am sperat că e vreo fraudă, că nu l-a scris Eliade…- el nu aduce vreo lumină nouă despre România din acea vreme, – singura noutate fiind aceea că trebuie să clasific textul însuşi, încă unul, în rândul unor scrieri interbelice penibile.”

Că, în anul 2010, dna Cernea habar n-avea de existența acestui text e una. Ce face dna Cernea după mărturisirea cu pricina este altceva: înghesuie în pagină, cu furca, referințe dintre cele mai diverse. Pagina devine un galimatias sforăitor, un amestec straniu de prețiozitate și naivitate jenantă. Și toate acestea pentru ce?

Pentru a pune batista pe țambal.

Piloții orbi – asemeni altor articole ale lui Mircea Eliade – nu este o scriere ”penibilă”. Nu este un text doar despre “imoralitatea clasei conducătoare românești”. Este și un text în cheie antisemită.

Holocaustul nu a fost o mașinărie ”penibilă”. A fost o mașinărie criminală.

Unele eufemisme sunt pe măsura faptelor pe care au “sarcina” să le acopere.

Modul în care ne asumăm istoria spune foarte multe despre noi. Oricât de dureros ar fi să acceptăm o realitate, acceptarea realității este singura cale de urmat. Restul sunt încercări – mai fine sau mai grotești – de a respinge realitatea.

manifestantii

Cazul gazetăriei de extremă-dreaptă a lui Eliade constituie un examen dificil pentru admiratorii marelui cărturar și scriitor. Când izbucnirea scandalului era iminentă, au existat, practic, două poziții luate de prietenii și admiratorii săi.

Unii au considerat că răspunsul trebuie să fie: așa ceva nu s-a întâmplat; este o calomnie; nu trebuie discutată această chestiune. Alții au considerat că totul trebuie discutat, cu textele pe masă.

Într-o prezentare făcută la Oxford, în luna mai, 2011, (“A Killer Named Shock Therapy”) în cadrul simpozionului “In and Out of This World – A Symposium In memory of Ioan Petru Culianu (1950-1991)“, organizat The Berendel Foundation din Londra și coordonat de Sorin Antohi, menționam următoarele:

“Chiar dacă de la o anumită distanţă, am fost martorul unei perioade destul de tensionate în relaţia dintre soţii Eliade şi Ioan Petru Culianu. Mai ales doamna Eliade era din ce în ce mai îngrijorată de demersurile făcute de Culianu pe lângă Mircea Eliade de a clarifica, în sfârşit, nişte lucruri. Doamna Eliade considera demersurile lui Culianu drept o ‘încăpăţînare bolnăvicioasă’, chiar o ‘încăpăţînare stupidă’, şi m-a întrebat, în câteva rânduri: ‘Ce se întâmplă cu Néné?’. La răspunsul meu că nu văd să se întâmple nimic rău, într-o seară, a încheiat prin a-mi spune: ‘Ar trebui să mă întreb ce se întâmplă şi cu dumneata…’. Tereza Culianu-Petrescu, sora lui Ioan Petru, are dreptate: când Matei Călinescu, Wendy Doniger şi Ioan Petru Culianu au încercat să publice şi să comenteze anumite texte ale lui Mircea Eliade, Christinel Eliade s-a opus cu vehemenţă.”

Am primit cândva, spre publicare în revista Agora, un text care a făcut vâlvă după ce a apărut, cu unele modificări, într-o altă revistă. Cum era vorba de Mircea Eliade l-am trimis mai tuturor membrilor Colegiului de redacție al Agorei. Indiferent de ce s-a comentat peste ani, am încă lista cu cine și de ce a fost de acord cu publicarea textului și cine și de ce nu a fost de acord. Dnii Vladimir Tismăneanu și Michael Radu, redactori, și eu, Redactor-șef, am fost pentru publicarea textului. Dar asta nu a fost suficient pentru un “Bun de tipar”. Între timp, sătul să aștepte, autorul și-a retras textul.

Chiar și cei care au fost de acord cu publicarea au insistat să-i cer autorului să opereze câteva modificări. Eu însumi am crezut că nu exsita vreun temei pentru a-i lăsa cititorului posibilitatea de a înțelege că la senectute Mircea Eliade era același cu publicistul pro-Legiune din tinerețe, că a părăsit această lume convins de justețea cauzei  Legiunii. Aveam nevoie de probe și textul nu oferea așa ceva.

Aveam, în schimb, multe mărturii despre un Eliade al perioadei americane, un altfel de “anotimp ideologic”, unul marcat de empatie pentru tragediile evreilor. Aveam amintirile prietenilor Roger Pilon și Juliana Geran Pilon, studenți ai lui Mircea Eliade la Chicago. Aveam cartea Julianei Notes from the Other Side of Night prefațată de Mircea Eliade etc.

Este singurul punct în care găsesc o punte spre poziția dnei Cernea – “Pe de altă parte, nu cred că e o faptă bună să scoți la iveală aceste alunecări de tinerețe, pe care, mai târziu Eliade nu le-ar mai fi scris.”

Numai că analiza politică sau a ideilor politice nu operează cu termeni ca faptă bună-faptă rea, Rai-Iad, Dumnezeu-Satana etc. de care gâlgâie textul dnei Cernea. Cădelnița și tămâia nu se pot substitui instrumentelor proprii analizelor de acest fel.

Iată o mostră dovedind că textul dnei Cernea aparține unui “regn” care nu are nimic comun cu analiza politică sau cea a ideilor politice:

“Şi Hristos a rostit cuvinte vehemente împotriva păcatelor şi compromisurilor morale ale lumii acesteia. Domnul nostru a precizat însă limpede că, aici pe pământ, răul şi binele vor rămâne amestecate, până când El însuşi va binevoi să se întoarcă în slavă şi să separe oile de capre, grâul de neghina, drepţii de păcătoşi.”

Scriitura dnei Cernea indică dezinhibiții de toate felurile.

Ni se vorbește despre “istoria umană”.

Eu, unul, m-aș fi mulțumit și cu “istoria umanității.” Știu,  sună a “limbă de lemn”, dar splendoarea asta de “istoria umană” mă împinge să întreb când ne va vorbi dna Cernea și despre alte istorii, cum ar fi  “istoria inumană”, “istoria felină”, “istoria canină” sau chiar “istoria porcină”?

Dna Cernea consideră că motivul pentru care Eliade a ajuns să scrie texte ca Piloții orbi a fost “pierderea reperelor realismului creștin”. Ne trimite spre Eric Voegelin și Olavo de Carvalho de la care să aflăm cum stau lucrurile cu “gnoza imanentistă”. Ajungem la celebrul “Don’t immanentize the eschaton!” – “Nu încerca să aduci raiul pe pământ!” Pentru ca în final să acceptăm că numai Dumnezeu ne poate spune ce este bine și ce este rău.

“Omul rătăcit”, ne spune dna Cernea, lovit de gnoza imanentistă, preferă “să definească el binele și răul”, substituindu-se, astfel, lui Dumnezeu.

Avem de-a face cu o teribilă și nu întâmplătoare confuzie de planuri. Dacă aceste argumente se află la locul lor într-o dezbatere filozofică, ele nu prea au loc pe un alt plan, mai simplu, unde cuvântul divinității devine un lux.

Nu cred că este nevoie să așteptăm verdictul lui Dumnezeu spre a ști, de pildă, dacă antisemitismul este o manifestare a binelui sau una a răului. Când ai nevoie de o intervenție divină pentru a rezolva o asemenea “dilemă”, te afli la mare ananghie.

Scrie dna Cernea: “Gnoza imanentistă este o rătăcire a omului care nu vrea sa se mai bizuiască pe credinţa în Cuvântul lui Dumnezeu, (Folosirea  fontelor “bold” aparține autoarei).

Mai inhibat stilistic decât dna Cernea, eu aș opta pentru “a omului care nu vrea să se mai bizuie (nu bizuiască)”. Înțeleg, asta nu este chiar un capăt “imanentistic” de țară, totuși, până la fascinația pentru Voegelin și Olavo de Carvalho, n-ar strica un respect, ceva mai curajos asumat, pentru limba maternă. Dacă e adevărat că “Până la Dumnezeu, te omoară/mănîncă sfinții”, poate că nu e tocmai o minciună că, până la Voegelin și de Carvalho, te epuizează conjugarea.

I

Partea a doua a textului dnei Cernea este un soi de delir, o tochitură indigestă în care sunt amestecate nume și situații după principiul “să vadă ăștia ce fată deșteaptă sunt”: conservatorii americani, conservatorii britanici, Şcoala austriacă, Voegelin, Jean François Revel, Kolakowski, Olavo de Carvalho, Mugur Ciuvică, Ovidiu Iane, Iliescu, Roman, Năstase, Băsescu, Boc, Komorowski, Ianucovici, Gazeta Wyborcza,  Michnik (aspru criticat), Casa Albă, Bush, fraţii Kaczynski, Putin, Elțin și Tismăneanu etc.

Iată și câteva reacții ale unora dintre camarazii de gândire ai dnei Cernea:

5DanBruma

26 octombrie 2010 la ora 17:13

Nu prea vad care e problema cu textul lui Eliade, mi se pare un text foarte bun, in perfect contact cu realitatea de la acea vreme.

4Costin A.

27 octombrie 2010 la ora 23:18

Grozav! Lucruri simple, spuse clar, lucruri care desi evidente, sint invizibile multor oameni inteligenti. Din pacate inteligenta estem de regula, insotita de un orgoliu si vanitate care o depasesc in marime si care ajung sa dicteze gindurile si actiunile. Anca, GMT, ma bucur teribil ca am facut pasul asta!

7Florina B.

28 octombrie 2010 la ora 12:09

Ca sa fiu cinstita, eu sunt foarte mandra de cum ne-am purtat in timpul turcilor timp de sute de ani. Mai ales acum cand vad cum s-au flexibilizat in numai cativa ani “standardele civilizatiei europene vestice” in fata musulmanilor.

*

Mantra analizelor dnei Cernea pare a fi “Clientul nostru, stăpânul nostru.”

E nevoie de satisfacerea apetitului pentru fiori de extremă dreaptă? Stăm la dispoziția apetitului cu un larg sortiment de conserve reciclate.

Dna Cernea afirmă: chiar şi unor oameni mari, de geniu, chiar unora de talia lui Mircea Eliade, li s-a întâmplat să scrie şi câte o prostie.”

Mircea Eliade nu a scris – nici în Piloții orbi, nici în alte pagini – prostii.

Prostii scriu alții, chiar dacă nu sunt oameni de geniu.

dt_signature2-e1270748737227[1]

 

  • Cristi Poenaru

    Madam Cernea e partea masculina a unui ‘cuplu de dreapta’ alaturi de Volodea

  • @Cristi Poenaru
    E un detaliu care nu ma intereseaza si cred ca n-ar trebui sa intereseze pe nimeni. Eu, unul, sunt interesat de ce scrie un autor si de felul in care se comporta un “intelectual public”.

  • Florin Iaru

    Dna Cernea e un intelectual public? Hooopaaaa!

  • Eshatologul de la Pungesti

    Ma mira ca absenteaza GAZETA WYBOROWA din referintele bibliografice ale doamnei Cerna: cum sa ne-o explicam? Tot prin refuzul dinsei de a imanentiza eshatonul?

  • @Florin Iaru
    “Intelectual public” se refera la dl Vladimir Tismaneanu.
    Intr-un fel, si dna cernea poate fi considerata un “intelectual public”, fiindca aud ca este vazuta si prin locuri publice.

  • M Platon

    Din orice directie le-ai privi, lucrurile tot asa se vad. ILD e toxic:
    http://alexandruracu.wordpress.com/2012/03/05/mircea-platon-rasismul-de-sub-canapea/
    Intrebarea adresata celor de la 22 e legitima. Cum de pot gira un asemenea website? Cat despre omul girueta: el gireaza orice.

  • Ontelus DG

    Chiar dacă statul român postdecembrist și-a asumat trecutul totalitar, de extremă dreaptă și, respectiv, de extremă stângă, prin legi speciale, este evident că la nivelul societății civile – oameni publici și oameni anonimi – înțelegerea și asumarea acestui trecut sunt procese de durată. Mai mult, pe fondul diminuării influenței educației instituționalizate, al relativismului moral și cultural, al fatalei atomizări sociale, al unor mass-media slabe calitativ, amnezia este un simptom tot mai răspândit. Mereu, cu atât mai mult în situație de criză cronicizată, străinul/celălalt reprezintă vinovatul de serviciu. Instrumentalizarea unor figuri ale istoriei și culturii este o formă de manipulare, mai subtilă sau mai grosieră, în funcție de abilitatea celui care o face și de prejudecățile celor cărora li se adresează. Când ne adresăm publicului, pentru a fi credibili, să nu demonstrăm nimic, să nu justificăm nimic, să nu condamnăm pe nimeni și nimic, ci să-i solicităm și să ne solicităm adevăr, spirit critic și autocritic, echilibru. Prea puțini oameni publici respectă aceste lucruri, contribuind astfel la degradarea spațiului public, voluntar sau involuntar. Războaiele publice, mediatizate și internetizate sunt preferabile războaielor propriu-zise, dar sunt expresia unui deficit de civilizație pe care omul îl manifestă în bordei și în zgârie-nori, deopotrivă.

  • Pubic Louse

    @Florin Iaru
    Multe gindeme nastrusnice imi trec prin bostan cind aud rostindu-se, sau vad scrisa, sintagmutza ”intelectualii publici”. Cind e rostita, fiind eu tare de urechea dreapta, nu percep B-ul din ”publici”; cind o cetesc, nu-l prea vad. Iar ghimonul paronimiilor ma trage spre ”Irish pub” si ”pub intellectuals”. Alteori, si mai rau, catre ”pubic intellectuals” sau ”la voie pubique” din tabloul lui Delvau. Daca-l aud si vad, imi vin in minte pyrrhonistele trotuarului, LES FILLES PUBLIQUES dragi lui Cioran, din PHILOSOPHIE ET PROSTITUTION(PRECIS DE DECOMPOSITION). Ehehei, greu la deal cu boii mici ai lui Danila PrepeLeak!…

  • Partidul : Fortza, Ciuvicaaaaa !

    S-ar putea sa ma repet, dar toti zombii astia care alearga in linie mai mult sau mai putin dreapta in siajul, matrafoxat si el, al acestui prim pirat mioritic, nu inceteaza a-mi st^rni deopotriva nedumerirea, dar si greatza.

    Medievalii carpato-dunareni confirmau supusenia lor voivodala cu acel “Sarutam Dreapta, Maria Ta !”.
    Astia de azi, coloana a V-a mutantzi de elita, fac in esentza cam acelasi lucru, pretinz^nd ca ‘mnealor, de fapt, conceptualizeaza la greu doctrinar pe dreapta.
    Probabil sunt eu unpic idiot si nu inteleg ce cauta toti acesti vechi dilematici, humanitasi cu cerul vazut prin lentila, si tot soiul de riciventuriano si (atentie mare la astia/astea !) coriolanidraganesti pream^rind un Tanase Scatiu 2.0, sau chiar 3.0, al postmodernismului.

    Adica, ce mama ei de societate civila mai e si asta daca ea se “mobilizeaza”(e termenul cel mai adecvat) in solda unuia/unora care chiar actioneaza militar (deci 7 servicii, da?) si deja el/ei ne-a(u) obisnuit in ultimii ani cu lovituri periodice de stat, dupa cum si c^nd le vine lor mai bine.

    Vedem si azi cum, in mod ironic, ideea de pluripartidism degenereaza intr-o categorie cvasimilitara de comando-politic, iar populistii lu’peste destructureaza (canibalizeaza) azi prima confrerie, recte PD, pentru a continua “pohta ce-a(m) pohtit” “pe culmi si mai maretze”.
    Adica ce, mai tragem o dubla la scena de luat g^tul PNL-ului, faza din 2007 cu “dizidentza” stolo-fluturiana. Ar fi interesant de vazut cam ce procent de pedisti va face miscarea “populara” de a parasi (la ordin?) corabia.
    Daca vor fi doar aia care nu l-au votat pe Blaga ca lider, atunci, inca va fi bine, nea Vasile…

  • dumitru ungureanu

    D-na în chestie poate fi inclusă în hall of fame a „sectei intelectualilor de estradă”, vorba lui Dan Petrescu…

  • @) DT

    Tocmai mi-a semnalat un amic de la Paris ca pe Contributors, in comentariile la un articol lalait a dlui Liiceanu, VT da un citat din prima parte a serialului tau, insa dupa Vox nu dupa blog, ceea ce-i isterizeaza pe cutzulachii care comenteaza pe acolo…

    http://www.contributors.ro/cultura/vorbe-n-vant/

  • reader

    wmd cu materialul clientului.
    am ris ca pe vremuri la svejk, trei intr-o barca, benny hill…
    ma indoiesc ca vor fi reactii. cine sa isi doreasca inca o doza de asa ceva?

  • mihai rogobete

    În exodul socializării româneşti interbelice, iniţiatul Mircea Eliade a păţit ceea ce, prin revelaţia de pe Munte, Moise n-a comis. Şi I.P.Culianu n-a vrut să fie viţelul îngrăşat.
    Vom implora Islamul să ne redreseze; care-i problema ? Tăiem mâini, limbi, scoatem ochi, câteva execuţii publice… Polarizarea culturală este ultima redută cucerită de către gândirea în doi timpi a mentalităţii tribale, după disocierea stânga-dreapta politică. Sfârtecarea decembristă a patriarhului continuă cu cea a autorităţii instituţiilor socializatoare şi a averii publice, întru restauraţia modelului tribal. Şi ?

  • Ontelus DG

    Notorietatea este un blestem, fiindcă întreține mândria, autosuficiența. Puterea – politică, economică, simbolică – este un blestem, fiindcă întreține dominația, ura, lăcomia, minciuna, manipularea, egoismul, vedetismul, răutatea, prostia. Proprietatea este un blestem, fiindcă întreține egoismul, nepăsarea, prostia autorizată. Plăcerea este un blestem, fiindcă întreține notorietatea, puterea, proprietatea.

  • Gheorghe Campeanu

    @ Crabus Comunitar

    Cum par a fi evadat de foarte multa vreme din “Dumbrava fermecata” poate a sosit in sfarsit momentul sa ne redefinim putin conceptele (cum ar spune gazda nostra, sa ne recucerim proprietatea termenilor). De ce intelectuali publici si nu vectori ai constintei civice? Sau, in registrul dihotomiilor in majuscule de Bine-Rau, Diavol-Ingeri sau Rai-Iad, de ce nu Cavaleri ai Dreptatii opusi lui Lucifer? Ramin nedumerit …
    O intrebare pentru gazda: nu ar trebui sa fim consternati ca dupa aproape un sfert de secol de la schimbarea de regim, si mai mult de trei sferturi de veac de la ratacirile de extrema dreapta ale lui Eliade (si nu numai ale lui) ramine inca o dovada de curaj insasi idea unei discutii “cu textele pe masa”?

  • @Liviu Antonesei

    Da, mi-a scris ieri cineva chiar aici ca am fost “reclamat la Inalta Poarta”. “Naravu din fire n-are lecuire”

  • @Gheorghe Campeanu

    Ramane, desi n-ar trebui sa fie o dovada de curaj. NUmai ca felul in care “discuta” cei de la ILD este aiuritor…

  • @) DT

    Am postat pe FB si trimis pe mail. Nu cred ca te consoleaza asta -- ori daca nu devii invidios! -- dar mie imi da atentie in doua articole unul dupa altul…

    @) GhC

    Si eu cred ca o discutie pe tema asta, ori pe alte teme fierbinti, e posibila, ba chiar si necesara. Cu cartile pe masa, mai ales ca de citiva ani sint toate pe masa. Problema este ca o discutie se poate purta intre oameni care au citit cartile cu pricina si, pe deasupra, care inteleg ceva din ele. Cu nelecturati, ca sa spun asa, cu fanatici lipsiti de intrebari, cu oameni nu pricep nici ceea ce vad zi de zi, daramite carti, o discutie e pierdere de vreme si consum inutil de energie. In asemenea cazuri, cred ca radiografii din acestea, cum e a lui DT in plina desfasurare, mi se par mai potrivite…

  • pebune

    @Dorin T
    Nu vi se pare ca faceti o mare porcarie scriind astfel despre fata unui erou? Va faceti ca nu stiti cine a fost tatal d-nei Anca Cernea? D-le T nu a fost ca tatal d-lui Tismaneanu. Sa va fie rusine.

  • @pebune

    Stiu cine a fost tatal dnei Cernea. Am scris in cateva randuri ca vinovatiile parintilor nu sunt transferabile, nu pot fi trecute (si) in contul copiilor.
    Ma vad obligat sa adaug si ce credeam ca era/este/ ramane limpede: nici meritele parintilor nu sunt transferabile, nu pot fi trecute (si) in contul copiilor.

  • Pingback: OPORTUNISM. GARGARĂ. ESCROCHERIE. (IV) « voxpublica | Platforma de comentarii, bloguri si opinii REALITATEA.NET()

  • Gheorghe Campeanu

    @ Dorin Tudoran

    Ramine, cu siguranta, ceeace spune mult despre timiditatea eforturilor de asumare a istoriei (mai mult sau mai putin “recente”). Dar acesta este cazul, din pacate, si in ceeace priveste (fara a compara nici fondul si nici exercitiul celor doua tipuri de exces) sfiala cu care sint privite transgresiunile colaborarii cu sistemul represiv din timpul comunismului. Un numar neplacut de mare al personalitatilor culturale de varf din ambele perioade, au avut derapaje morale. Valoarea operei lor nu poate fi nicicand contestata prin argumentul actelor politice si/sau de colaborare reprobabile, dar acestea din urma nu pot fi ignorate pur si simplu pentru a proteja “sensibilitatea” unui popor cu o istorie tragica.

  • Maxa

    @pebune: doamna Cernea se legitmeaza suficient (nu direct, nu in exces) prin figura tatalui dumisale (despre care cam tot ceea ce stiu vine de la ILD sau de la dl. Tismaneanu). O mare parte din prestigiul dumneaei vine din aceasta postura publica, asa ca ar fi un pic exagerat sa impui pastrarea tacerii du privire la ea din acest motiv. De altfel, spre lauda dumneaei, face destul de rar apel la figura tatalui si se apara cu virtute militara ori de cate ori i se pare ca vede un dusman (si de obicei ii vede pe platforma ILD, unde taie si spanzura in voie).

  • Ioana

    Sa avem mila de nacajitii de la ILD -- s-a adoptat Raportul Lunacek in PE. Nici nu vreau sa ma gandesc la suferinta crancena pe care trebuie s-o infrunte dreptii-n delir. 😀 E greu sa vezi ca tu te lupti ca apucatul pentru sfintele traditii, in timp ce “socialistii” de la Popularii Europeni voteaza ca niste ticalosi ce sunt pentru ca sa ne distruga noua taman traditiile si familia si cultura si crestinismul, ma rog, toate cele.

    In viata reala, nu in articolele dumnealor stiintifice despre gnoza si alte chestii mari, dansii nu asculta deloc de Domnul nostru care a zis ca Binele si Raul sunt amestecate aici pe Pamant. Dumnealor au impartit lumea, scurt pe doi, in Buni si Rai, Bunii-s ei, Raii, toti ceilalti, ce sa ne mai complicam.

    Domnule Tudoran, ma bizuiesc pe faptul ca veti continua serialul cu aventuri din lumea celor care dreptcuvanta! 🙂

  • @Maxa
    Ma bucur sa aflu ca dna Cernea nu face prea des apel la figura tatalui Domniei Sale in situatii in care este vorba de ce scrie dansa.
    Sa vezi dusmanii peste tot e rau. Sa minti, grosolan si cu program, despre “dusmani” e cu totul altceva. Ajungem si acolo.

  • un taliban luminat

    @ Dorin Tudoran

    D-na Cernea despre “fenomene contra-culturale”. Cind va fi inclusa in GDS?

    rel="nofollow">

  • @ un taliban luminat
    Dna Anca Cernea are tot dreptul sa apere valorile in care crede i sa le apere de asaltul dusmanilor acestor valori. Felul in care isi apara valorile tine de stil personal si calitatea argumentelor pe care le etaleaza.

    Nu pot da un raspuns in legatura cu o viitoare cooptare a dnei Cernea in GDS si, sincer vorbind, este o chestiune in care nu doresc sa ma amestec. Pentru mine este suficient ca revista “22” include pe blogroll-ul ei site-ul ILD.

  • Ontelus DG

    Iată două link-uri semnificative pentru asumarea trecutului totalitar:
    http://www.revista22.ro/culianu-vs-eliade-56.html
    http://www.revista22.ro/angajamentul-politic-al-lui-mircea-eliade-3610.html
    Dacă ar fi vorba doar despre adevăr, spirit (auto)critic și echilibru, lucrurile s-ar fi rezolvat de mult, dar fiindcă substratul este unul financiar-imagologic, incluzând călătorii, funcții, burse, granturi etc., confruntarea este pe viața unora, oricum efemeră și pe moartea altora, pentru ca primii să culeagă laurii.

  • @Ontelus DG

    Multumesc. Le vazusem la timpul respectiv.

    E dificil sa spun intr-un comentariu aici ce cred despre toate aceste lucruri. Le-am tot discutat cu prietni de-a lungul anilor (incepand cu I.P. Culianu, Matei Calinescu, Sorin Antohi, Michael Radu, Juliana Geran Pilon, Vladimir Tismaneanu si multi altii), cu cercetatori ca Mac Linscott Ricketts, autorul cartii in doua volume (1453 de pagini) “MIRCEA ELIADE, The Romanian Roots, 1907 -- 1945” aparut in 1988 in East European Monographs, Boulder.

  • extremist de stânga-dreapta

    Extremismul de dreapta? Extrema dreaptă? Într-un text în care încă din titlu atrageți atenția asupra proprietății termenilor?

    “Extrema dreaptă” e o etichetă cu care propaganda bolșevică rezolva rapid orice dispută cu restul lumii, apoape un arhaism în ziua de azi și care nu mai înseamnă nimic.

    Cei care vorbesc de extrema dreaptă sau de extrema stângă nu își definesc niciodată termenii. Practic aceste expresii sunt folosite ca insulte pentru a face pe cineva cu vederi politice diferite să pară nebun.

  • @extremist de stanga-dreapta

    daca dumneavoastra puteti pune in aceeasi oala social-democratia cu dictaturile comuniste, altii nu pot.
    sper ca nu asteptati de la mine sa definesc pentru dumneavoastra termenii de extrema stanga si extrema dreapta, caci ar fi inutil -- ati hotarat ca ele, extrema stanga si extrema dreapta, nu exista. daca asta va face sa aveti o zi linistita, bucurati-va de liniste.

  • neamtu tiganu

    ha, ha, ha, m-am dat si io in barci cu astia care merg pe brinci in line dreapta, http://inliniedreapta.net/dezastrul/#comment-48477 pe undeva sunt haiosi, daca nu-i iei in serios, vorbesc apasat si sunt incruntati, patibulari, vorba filozofului.
    Chiar ajunsesera sa ma convinga ca Germania e comunista fapt care m-a facut sa iau decizii disperate

    59neamtu tiganu
    18 aprilie 2011 la ora 20:11
    Domnu Eunukule, iti multumesc mult, vorbele matale au fost cam grele da stiu ca sunt venite direct din inima. Nea Eunukule, imi permiti sa-ti spun asa, mi-ai deschis ochii, ca chiar i-am spus nefestii:
    -Fa, impacheteaza, plecam!,
    -De ce sa plecam ma, ai innebunit, zise ia, ce nu ne merge bine aici?,
    -Fa plecam, aici colcaie de comunisti, si mai ales ai auzit ca aici e dirijism autocrat, distributivism, etatism economic?
    S-a cam speriat cind a auzit de asta, zice:
    -unde plecam, ma?
    -In America, zic eu
    -In America ma e si mai plin de comunisti, zice ia, si e plin de negrii!
    -Ie-te a draq, ca tu oi fi vro blonda!
    Il sun pa var-miu din Vaslui, vere venim in Ro, cum e pe acolo, mai sunt comunisti? Varu zice, daca ai bani, vino, nu e nici picior de comunist, avem guvern si presedinte de dreapta, daca n-ai bani stai acolo.
    Nea Eunukule, spune-mi incotro s-o iau. Urgent, nefasta plinge!

  • Gheorghe Campeanu

    @ Liviu Antonesei

    Am citit altfel textul dl-ui. Liiceanu, text ce mi se pare (in pofida unor stridente stilistice) interesant si chiar oportun, chiar daca majoritatea intrebarilor pe care le propune ramin din pacate fara raspuns.

  • @ Namtu Tiganu

    Domn’ Neamtzule, matale nu stii ca eunucii nu vorbesc cu vocea lor. Ei doar fac un soi de impostatzie…

  • @) GhC

    Pai, avem dreptul toti la o impresie, insa eu, poate ca ma lovesc mai des de asta, nu mai suport banalitati scrise atit de emfatic (am cautat cuvintul, sa nu fi folosit unul mai crud). Intrebari legitime puse a enspea mie oara, m-ar fi interesat, de la un filosof, macar la niste schite de raspuns. In gind, imi pun si eu intrebarile astea, dar ma feresc sa o fac public cind n-au graunte de solutie… Totusi, nici sa cazi drept ridicol nu e o afacere…

  • Extremistul De Centru

    @Extremist de stinga-dreapta
    Despre extremismul de centru, pe care-l profesa cindva poeta Ileana Malanciou, nimic, nimic? Dar despre cel de centru-stinga? Dar despre cel de centru-dreapta?

  • @Extremistul de Centru

    Si Radu Cosasu e tot printre extremistii de centru.

  • mishu cernea

    doamna in ce formatzie vocal-instrumentata a cintat?

    (voci din public: “cinta domle la alta massa!”)

  • @ mishu cernea

    M-ati lasat “Sfinx”…

  • Ontelus DG

    @ Dorin Tudoran
    Ce am înțeles: cunoașterea aduce nefericire; ignoranța este o formă de autoapărare, uneori, deși perdantă, în ultimă instanță; dacă unul a rămas fidel unei erezii etnocentrice, celălalt a rămas fidel unei erezii gnostice; comentatorii sunt în logica partizanatului (fraierii fanatici, de o parte sau alta) sau în aceea a mercenariatului (șmecherii relativiști), potențialul de instrumentalizare simbolică și politică a temei fiind fabulos.

  • Extremistul De Centru

    @DT
    O fi fost extremist de centru Radu Le Faucheur, nu zic nu, tot ce se poate, dar nu pe vremea ceea indepartata, si inalt stalino-dejiana, cind o infiera la gazeta pe nepoata Marucai Cantacuzino si a lui George Enescu, viitoare puscariasa politica si romanciera… Cind insa o fi fost? Dupa Lovilutie de buna seama, cind Partidul Liber-Schimbist al lui St.Cazimir si PDAR-ul lui Victor Surdu sprijineau din opozitie, de pe margine, Partida Iliescienilor aflati la guvernare (curluntrism evocat de altfel, mai sus si aluziv, prin domnii Foarta si Campeanu, dinspre o metafora nautica a lui Thomas Mann).

  • Sorin Muncaciu

    Domnule Tudoran, cum putem noi sa judecam articolul lui Eliade din 1937 ?? Emitem judecati bazate pe experienta noastra, experienta care, intro oarecare masura, se bazaeza pe cunoasterea unor evenimente ulterioare anului 1937 si,pe care am dobindit-o prin educatie bazata pe istoriografia comunista. Este de netagaduit ca , invingatorii scriu istoria. Mai mult, istoria secolului XX a cunoscut doua razboaie mondiale, invingatorii distorsionind evenimentele in favoarea propagandei lor si, pentru a ascunde generatiilor postbelice cauzele adevarate ale conflagratiilor. In acest context, atit istoriografia comunista cit si istoriografia occidentala exclud cauze,fapte, evenimente pe care cei din perioada interbelica le-au trait , dar care , noua ne sunt( intentionat) necunoscute. Din aceasta perspectiva, zelul tinerilor de la ILD si lipsa totala a indoielii din crezul lor, paradoxal, se aseamana cu zelul si credinta totala a tinerilor din generatiile revolutionare trecute. Incredibil, ce efect transcedental au propaganda si fiziologia asupra spiritului juvenil!!

  • Alina Popescu

    Foarte bun raspuns catre poetul si publicistul Florin Iaru, d-le Tudoran!
    Acel “hooopaaa” il reprezinta perfect pe nelinistitul si tare nerabdatorul intelectual de dreapta/ stinga din “Adevarul”si de la rtv!

WP Admin