≡ Menu

Islam după islam (I)

Ideea construirii unei moschei la New York în apropierea locului cunoscut azi drept Ground Zero, poziția președintelui american Barack Obama în legătură cu acest proiect și reacțiile pro sau contra extrem de încinse declanșate de acest subiect dovedesc că unele răni sunt foarte adânci, cicatricele au o coajă încă foarte vulnerabilă și vindecarea va constitui un proces de lungă durată. Printre altele, părțile angajate în dezbatere se acuză reciproc de o crasă lipsă de respect pentru sensibilitatea celorlalți. Este o dezbatere ce a început cu mult înaintea proiectului în cauză și va continua multă vreme după realizarea sau abandonarea lui. Este și motivul pentru care mi-am propus să reiau aici un mini-serial scris în 2004.

Islam după islam (I)

Teama multor occidentali că lumea musulmană de azi ar fi dominată de un radicalism fundamentalist s-a accentuat după 11 septembrie 2001. Generalizările s-au înmulţit şi, cum bine ştim, ele constituie surse de amplificare a tensiunilor. Dacă există voci occidentale ce continuă să facă o analiză critică a erorilor ce au împins o bună parte a lumii creştine în conflict cu lumea musulmană, există însă şi voci care întreabă de ce partea cealaltă nu recurge la un demers critic similar. Se înmulţesc întrebările de felul: unde sunt vocile raţionale ale lumii islamice? Unde sunt demersurile care să explice de ce radicalismul fundamentalist macină lumea musulmană?

Mai puţin vizibile decât ar fi poate necesar, aceste demersuri nu lipsesc. Autorii lor sunt văzuţi de un scriitor ca Jean Daniel drept “reformatori ai islamului” ori doar drept ”noii gânditori ai islamului”, cum este înclinat să-i numească Rachid Benzine, hermeneut coranic. Dar dincolo de o etichetă ori alta, consensul este că asemenea gânditori nu se mulţumesc cu o denunţare a terorismului practicat în numele unei ”dreptăţi absolute”, ci încearcă să explice riguros şi transparent cauzele impasurilor în care se află gândirea islamică. Şi truda lor nu este deloc lipsită de riscurile pe care le presupune intoleranţa. Numărul special dedicat de revista ”Le Nouvel Observateur” acestor gânditori ce îşi propun să ”denunţe impostura integristă” şi să ”concilieze islamul cu modernitatea” este un act de pionerat.

Încercând să se apropie de cauza acaparării gândirii islamice de către radicalii fundamentalişti, iranianul Abdel Karim Soroush reaminteşte că, în fond: ”Islamul este o serie de interpretări ale islamului, aşa cum creştinismul constituie o serie de interpretări ale creştinismului.” Monopolul radicalităţii s-a instaurat, ca de atâtea ori, prin ”eliminarea dimensiunii istorice”. Trei sunt elementele distincte pe care le vede Rachid Benzine abordate în demersul acestori noi gânditori.

Primul – islamul surselor. El cuprinde Coranul şi naraţiunile despre viaţa Profetului aşa cum le-a aprobat el (ahadith). Al doilea – interpretările surselor islamului. Al treilea – punerea în practică a acestor interpretări de-a lungul istoriei societăţilor musulmane. Aici este adusă în discuţie sugestia imperativă făcută de francezul de origine algeriană Mohammed Arkoun care cere să se facă distincţia între faptul coranic (”apariţia revelaţiei, primită de către Profet şi transmisă de el pe cale orală de-a lungul unei perioade de 23 de ani”) şi faptul islamic, care constituie stabilirea revelaţiei în forma scrisă ce avea să devină “baza dezvoltării întregii gândiri musulmane”.

Cu alte cuvinte, ce s-a produs în decursul trecerii de la cultura orală la cea scrisă? Când tunisianul Abdelmajid Charfi afirmă că ”în vreme ce dicteul este de natură divină, expresia lingvistică este de natură umană” el nu se îndepărtează de credinţa potrivit căreia Coranul constituie cuvântul lui Allah, dar refuză să vadă Coranul drept un text ”în afara istoriei.”

Ce aduc în discuţie noii gânditori ai islamului este un element tabuizat de radicalii fundamentalişti – subiectivitatea cititorului. Este invocat Ali Ibn Abou Talib, văr al Profetului, soț al fetei acestuia, Fatima, şi al patrulea calif al islamului, care ar fi spus ”Coranul se află în mushaf (culegerea scrisă şi organizată a revelaţiilor). El nu vorbeşte despre el însuşi. Cei ce-l exprimă sunt fiinţele umane.”

Nimic mai subversiv pentru fundamentaliştii de toate felurile decât dreptul celorlalți la subiectivitate .

 

 

  • nea Dorine, p-aici prin Ge e un mic scandal provocat de cartea unui anume Sarrazin, cartea nici macar nu a aparut oficial, ci numa citeva fragmente prin ziare. Asta incearca cu date statistice sa studieze diferitele grupuri de emigranti care traiesc in ge de chiar doua, trei generatii. In genere toti acestia au pornit sub aceleasi auspicii, emingranti saraci cu posibilitati limitate. Interesanta e comparatia asiatici (in cazu de fata vietnamezi) si musulmani. Asiaticii au reusit in procent enorm, chiar mai mare decit bastinasii nemti sa studieze, sa-si ia viata in propriile miine, in timp ce un mare procent de musulmani sunt asistati social.

    Nu stiu, si nici cartea nu spune, mai ales ca n-a aparut, in ce masura joaca religia vrun rol, nu stiu care sunt cauzele care au provocat o asemenea dezvoltare. Prin absurd am putea, chiar, spune ca musulmanii au o personalitate mai puternica, si-au pastrat propriile traditii in timp ce altii renunta la identitatea lor (o fi bine, o fi rau?) si preiau valorile societatii in care traiesc.

  • Roth

    Parerea mea ar fii sa nu se accepte construirea moschei la New York- in locul celor doua turnuri cazute. Ar fii un semn de victorie, pentru cei ca apartin gruparilor teroriste. Este tocmai doctrina lor de-a modifica societatea in stilul radical islamist. Astfel vor fii incurajati indirect, si vor mai arunca alte cladiri in aer, cu speranta ca fiecare sa construiasca dupa aceeia o moscheie…

  • bob 45

    “Vindecarea va constitui un proces de lunga durata”. Cu un exitus incert, pentruca, ca in toate problemele spinoase (pedeapsa cu moartea), se confrunta doua moduri de gandire foarte indepartate intre ele: cel bazat
    pe principii si cel izvorat dintr-un suflet sfasiat de durere. Principii sau nu,
    guvernantii nu prea au ce face si stim toti de ce. Cei ce vor sa arate cat sunt ei de democrati trebuie sa-si joace piesa. Biserica, cu toate porcariile iesite recent la iveala, n-are incotro. Probabil, moscheia se va construi.
    Odata, l-am intrebat pe unul care tinea discursuri la o petrecere ce-ar face
    daca fiul lui ar cadea victima unui pedofil. Raspunsul a venit fulgerator, nepregatit, sincer :”fac moarte de om!”.Parintii celor asasinati la 11 sept.,cu moartea in suflet, vor fi constransi sa-si clateasca ochii cu moscheia…
    Cat despre Islam, recomand celor care nu sunt dejà pusi la punct cu materia, sa citeasca ultimele doua carti ale Orianei Fallaci. Bine ca a murit, saraca, inainte de a vedea grozavia…

  • Dorin Tudoran

    @ bob 45

    Am citit si The Force of Reason si The Rage And The Pride.

    Glisarea Orianei Fallaci dinspre stanga spre dreapta m-a interesat foarte mult.
    Nu stiu daca un concept ca Eurabia este pe deplin acoperit, nu stiu nici daca vehementa uneori extrema a verdictelor Orianei Fallaci din ultimele ei carti pot fi impartasite fara mari rezerve.

    Ce ramane important este curajul de a fi pus in discutie lucruri pe care — nu doar din motive de corectitudine politica — multi le ocolesc. Cum multi se intreaba: daca nu ar fi stiut ca este pe moarte, ar fi decis Oriana Fallaci sa scrie aceste ultime pagini asa cum le-a scris?

  • bob 45

    @ Dorin Tudoran

    Respect parerea dumneavoastra.
    Dar, ceea ce m-a facut sa doresc a-i citi aproape toate cartile este exact brutalitatea sinceritatii si onestitatii cu care si-a analizat propriul suflet ( lucru rar, suntem de acord?) si propriile convingeri de credinta, religioasa si politica.
    O femeie curajoasa si , sigur, incomoda pentru ea insasi, pentru cei care i-au traversat viata, pentru cei care i-au criticat-o.
    Nu, nu cred ca certitudinea sfarsitului a influentat “scriitoarea”;oportunismul si meschinaria erau necunoscute femeii Oriana Fallaci

  • nea Dorine, problema e cotoioasa, asa spun io cind am de ales intre Brunello si Montepulciano. Nu cred ca e nevoie de sinceritate brutala ci mai degraba de multa, multa diplomatie, ca cum ii spuneam io unui preten, care se certa cu socru-su si zicea ca-i timpit, “Baaa, un om inteligent reuseste INTOTDEAUNA sa-l conduca pa un timpit”.

  • Dorin Tudoran

    @ neamtu tiganu # 6

    E cotoioasa, nu zic nu si teama imi este ca e nevoie de cativa munti de… diplomatie si foarte mult noroc pentru a vedea lucrurile luind-o pe o cale mai rezonabila.

  • mihai rogobete

    Dacă nu-s luat de Gicădelasculărie cu transcendălelile mele, La …febleza della Ragione mi s-a părut exact testamentul raţionalismului naiv, pentru că, dintre toate determinismele, ( tautologic, analogic, cauzal, probabilist, relativist şi care-or mai ţâşni), gânditoarea marşează numai pe cel cauzal. Adevărata forţă a raţionalismului vine din organicitatea tuturor acestor forme de logicizare.
    Pentru cei care nu se tem de Logica formală, recomand Logica polivalentă a lui Anton Dumitriu.

    Verificându-i dnei. Fallaci ideea de secol IX a temerilor faţă de “majoritarizarea” alogenităţii, praxisul social poate calcula chiar cu exactitate limita peste care, parazitare, etniile lipsite de propriile teritoriu, limbă, (nu grai!) şi religie instituţionalizată -- ca factori de solidarizare şi deci de organizare productivă -- peste care, dependente de suportabilitatea economică a gazdei parazitate, nu pot spori, autodiminuându-se, chiar, prin migraţie.

    Dualistă, orice religie fie şi instituţionalizată este un factor de coalizare, nu de solidarizare, întrucât însăşi “cauza” cauzelor ei, (procesorul său mental) -- dualizarea -- declanşează “reforme”, schisme, secte, rivalităţi ireconciliabile, distrugerea intrinsecă.
    Tot imperialismul unicultural a căutat să-şi arunce în debuşee, să-şi amâne rezolvarea conflictelor născute din limitele viziunii organizatorice, (politic!), prin expansiune; globalismul transculturalizează un ev istoric inedit.

  • bob 45

    @ neamtu tiganu

    Problema cu vinul v-o pot rezolva eu, cu placere. Incercati cu “Rapitalà -- Grand cru -- 2007” nu o sa va vina sa credeti… Evident, exista si Rapitalà mai la indemana omului si tot bun este. Va stau la dispozitie cu amanunte, al dumneavoastra “brutalmente” Bob.

    @ Dorin Tudoran

    Desi am o mare pasiune pentru thrillers americani, cu “codurile” stau cam prost, asa ca n-am inteles mai nimic. Dar daca tot am intervenit, va sugerez si dumneavoastra vinul de mai sus. Uitam, neaparat cu “aragosta”!

  • Dorin Tudoran

    @ mihai rogobete # 8

    Nu cred in conceptul de “etnii parazitare”. Ba chiar imi displace.

    Anton Dumitriu imi place. Cand, IN SFARSIT, a aparut, am dat o gramada de bani sa cumpar doua exemplare…

  • bob 45

    @ Mihai Rogobete

    O luasem pe vinuri si m-am imbatat numai vorbind, probabil. Am vaga impresie ca o nimiciti pe Oriana Fallaci si dat fiind ca ma intereseaza tot ce este in legatura cu ea, poate aveti amabilitatea de a cobori printre noi si a repeta intr-o forma mai simpla si mai concisa conceptul. Multumesc.

  • mihai rogobete

    Nu oţelul săbiilor asiriene a înfrânt bronzul celor egiptene, ci soluţia de organizare fără de care tehnologia oţelului ar fi fost imposibilă; dacă sabia de bronz poate fi produsă de un singur om, cea de oţel numai de un grup de meşteri specializaţi pe mai multe operaţii, articulaţi riguros şi-n timp şi în spaţiu -- tactic! Lipsa de organizare pentru “know how”-ul regenerării istorice duce, prin neproductivitate, fie la dispariţie şi la parazitismul de supravieţuire.
    Pentru a înlătura etnicismele, se poate preciza, că, până la alinierea noastră “tehnologică”, parazităm mai puţin sau mai mult civilizaţia performantă până ne identificăm propriul know how. Şi nu pentru a-i remorca pe alţii, la rându-le, ci pentru a ne auto-tracta din…

  • Dorin Tudoran

    @ mihai rogobete # 12

    Mi-a venit inima la loc! Multam.

  • mihai rogobete

    @bob 45: Baleiajul politic al doamnei Fallaci dovedeşte, în cea mai favorabilă apreciere, căutarea unei viziuni filozofice; dacă venea dinspre filozofie, ar fi căutat şi poate găsit cel puţin o teorie a mentalităţilor. Personal, cred că a fi om politic presupune să(ţi) poţi gestiona mulţimea acestora; pe cea a oamenilor o fac activiştii.

  • mihai rogobete

    În intervenţia de la #8, luat de iureşul cauzal, în “…gânditoarea marşează numai pe cel cauzal.” n-am scris “…gânditoarea marşează numai pe cel analogic.”, cum trebuia.
    Numai mentalul analogic procesează, prin co-sangvinism, co-etnismul, etnicismul -- idee excelent argumentată de către Huizinga în Amurgul evului mediu. Ideea de secol XIX, naţionalismul dovedindu-se de VII-VIII.

  • bob 45

    @ Mihai Rogobete

    Oriana, printre altele, avea si humor.
    Cat despre doamna Fallaci, nu stiu ce sa va spun, ma voi stradui s-o caut.

  • Radu Humor

    Cu cat afli mai multe despre acel septembrie, cu atat sti mai putine :roll:
    In acea zi eram in Munchen , chiar in acea zi (11.09.2001)perfectand actele de cumparare ale unei masini )tin minte ca am trait un sentiment de panica si inutilitate a acelei tranzactii, ce devenea mai mult decat inutila, mai ales ca se punea problema, care va fi urmatorul edificiu distrus/atacat (oricum primul vizat se spunea ca ar fi sediul BMW).
    Cand am aflat dupa aceea dedesubturile am inteles intreaga lucratura tesuta cu migala , dar si cu dispret pentru viata de cei carora nu le este teama (inca) nici de posibilitatea ca mai devreme , sau mai tarziu, se va afla si acest chiar nedorit de nimeni adevar !
    Cand voi afla (CENZURAT, dt) ma opresc din a cauta coincidente stranii, sau similitudini uluitoare :roll:

  • bob 45

    @ Radu Tudor # 17

    Ceva mai sus, in ziua de ieri, o dadusem pe recomandari de vinuri bune. Cred ca dumneavoastra n-aveti nevoie, beti orice! Altfel (si ar fi unica scuza), nu-mi explic cum puteti avea asemenea ganduri pe care, cu fala, ne mai si le comunicati. Nu va mai obositi, lasati-ne asa, prosti si inca suferinzi in urma grozaviilor intamplate.
    Sa nu uit, BMW-ul era facut in America sau asa, prin transfert….

  • bob 45

    @ Radu Humor # 17

    Puternica emotie transmisa de “sentimentul dumneavoastra de panica si inutilitate”…. atat in ceea ce priveste tranzactia cu BMW-ul cat si a unei posibele distrugeri al sediului american (!?!), in chiar dimineata zilei de 11 septembrie 2001, m-a facut sa va gresesc numele. Imi cer scuze tuturor acelor care-l poarta.

  • maria

    @ Dorin Tudoran

    In aceasta dimineata, am auzit o stire care mi-a stricat definitiv ziua (deja umbrita de altele). Mai sper inca intr-o proasta traducere, dar daca asa nu este, aveti amabilitatea de a-mi explica pe foarte scurt in ce sens cei ce se opun proiectului construirii unui centru islamic alaturi de Ground Zero “ar viola drepturile fundamentale americane”, asa cum pretind cei 2000 de manifestanti de ieri ? Din decenta, ma abtin de la comentarii si ca intotdeauna, in aceasta zi, indrept un gand pios victimelor.

  • Radu Humor

    @Maria
    Cam firave zilele tale, daca pot fi asa usor “stricate definitiv”, de un protest pe care nu-l inteleg bine nici cei care-l fac, d-apoi cei care iau cunostinta de el :roll:

Next post:

Previous post:

WP Admin